Sanjay Dutt serah diri

MUMBAI - Bintang Bollywood, Sanjay Dutt semalam menangis semasa dia mengumumkan tidak lagi mahu berjuang untuk mengelakkan dihukum penjara kerana didapati bersalah membeli sejumlah senjata api daripada gengster India.
Para penyokongnya sebelum ini mahu Dutt membuat rayuan selepas Mahkamah Tinggi India menjatuhkan hukuman lima tahun penjara ke atasnya pada minggu lalu kerana dia membeli senjata tersebut.
Dutt membeli senjata itu daripada kumpulan gengster yang terlibat dalam satu siri letupan bom pada tahun 1993 sehingga menyebabkan 257 orang mati.
 
Bagaimanapun, pada satu sidang akhbar di sini, Dutt yang disertai beberapa anggota keluarganya tidak dapat menahan titisan air matanya.
Dutt, 53, menyatakan, dia akan menerima takdir yang telah ditetapkan ke atas dirinya dan akan menyerah diri kepada pihak berkuasa penjara sebelum tarikh akhir penyerahan dirinya berakhir dalam tempoh tiga minggu lagi.
"Saya akan menyerah diri... mahkamah telah memberikan saya tempoh (untuk menyerahkan diri)," katanya kepada pemberita.
"Saya mahu memberitahu media dan penduduk di negara ini bahawa apabila saya tidak meminta diampunkan, tidak akan ada lagi perdebatan.
 
"Biarlah saya hidup dengan aman sehingga saya pergi... saya mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan," tambahnya.
Dia kemudian memeluk adiknya yang juga seorang ahli politik, Priya Dutt.
Dutt berharap akan menyelesaikan beberapa projek filemnya sebelum dia kembali ke penjara.
Aktor yang pernah membintangi filem Khalnayak itu sudah menjalani hukuman penjara selama 18 bulan berhubung kes itu.
Dia yang terkenal sebagai perusuh dalam siri televisyen Munnabhai kemudian dibebaskan dengan ikat jamin sementara menunggu keputusan kes rayuannya itu.
 
Dutt akan menjalani baki hukuman itu selepas dia menyerah diri.
Pelakon itu sebelum ini menegaskan, dia membeli senjata api dengan tujuan untuk melindungi keluarganya dalam rusuhan agama pada tahun 1993 yang meletus ekoran Masjid Babri dimusnahkan.
Ibunya ialah seorang Muslim manakala bapanya merupakan penganut Hindu.
Beberapa penganalisis berkata, hukuman tersebut bakal memberi tamparan hebat kepada industri hiburan India kerana beberapa projek filem lakonannya mungkin akan ditangguhkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...