Saya juga sediakan perkhidmatan percuma menghantar cerita baru kat blog ni terus ke email rakan2.

Tarikh Pilihanraya Umum Ke 13

 
Bilakah tarikh Piliharaya Umum ke-13 akan diumumkan???Sebelum ini ada ura-ura mengatakan bahawa piliharaya Umum ke-13 akan pada 11.11.11 yang lalu tetapi semua itu hanya kisah dongeng.
 
Menurut maklumat yang baru diperolehi,Parlimen akan dibubarkan pada 10 Februari 2012 dan kemungkinan pilihraya akan diadakan pada 25 Mac 2012 nanti.
 
Rakyat masih tertanya-tanya adakah itu merupakan tarikh sebenar pembubaran Parlimen untuk memberi laluan bagi PRU 13?atau itu juga hanya khabar angin.Sama-sama kita nantikan detik itu.
 
Apa-apa pun,kami menyokong segala tindakan Kerajaan yang memberikan kebaikan kepada Rakyat.

Adlin Dan Chef Wan Bergaduh di Facebook

 
Seperti menjadi trend artis di Malaysia ini, meluahkan perasaan marah terhadap rakan artis di laman sosial mereka, bukan sahaja memalukan diri sendiri malahan menunjukkan contoh yang tidak baik terhadap peminat.
 
Inilah yang terjadi di antara pelawak terkenal Adlin Aman Ramlie dan juga Chef terkenal, Chef Wan, yang menyelar tindakkan Adlin ketika membuat persembahan Maharaja Lawak Mega yang dikatakan terlampau sehingga sanggup melawak tentang arwah ayahnya sendiri. Kemudian, Chef Wan dengan beraninya telah memberi komen peribadi di dalam akaun Facebooknya tentang persembahan Adlin di dalam pertandingan tersebut.
 
Adlin Aman Ramlie tanpa berfikir panjang, telah menjawab apa yang dikatakan oleh Chef wan dan mengisytiharkan 'perang di laman sosial' di antara mereka berdua.Tindakan mereka berdua ini sememangnya tidak professional dan tidak menampakkan kematangan mereka yang sememangnya telah lama di persada dunia hiburan.
 
Adlin juga kelihatan kecewa kerana tidak berjaya mara ke peringkat akhir, perjalanan Adlin di dalam pertandingan Maharaja Lawak Mega berakhir pada minggu ke – 8.

PR1MA House in Seremban


Bandar Ainsdale township in Seremban is the latest PR1MA project by Sime Darby which was recently launched by the Prime Minister.  As part of a "gated and guarded" development, the double storey terrace houses will be landed but have strata titles. The development will also offer :
  • low-rise apartments and townhouses,
  • with built-up areas ranging from 734 to 1,490 sq ft
  • prices ranging from RM140,000 to RM250,000.
1,800 more affordable homes are planned to be built in Bandar Ainsdale. They are only a portion of the 21,120 units of affordable homes planned to be built by Sime Darby. The target market for Bandar Ainsdale's PR1MA homes are young executives, new graduates, newlyweds, single mums, retirees and young families.
 
The shared facilities for this development have been touted to include community hall, place of worship, kindergarten, Klinik 1Malaysia and Kedai 1Malaysia. Asked on whether the place of worship would be a surau, Sime Darby head of strategic development, Mohd Salem Kailany, said that this would depend on the majority of the community and the decision of the local authority.
 
According to the developer, Projek Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) has agreed to build a new interchange from the North South Expressway into the site, due to be completed by November 2013. KTM has also agreed in principle to build a new KTM Komuter station within the township, to be named Bandar Ainsdale Terminal.
 
Completion of the homes is expected to be within two years of commencement as construction will utilise an industrialised building system (IBS).
 
The group has to date identified 270 acres of its landbank for PR1MA homes in various townships across the Klang Valley and Negeri Sembilan. Coming soon will be 260 units in Putra Heights and 420 units in Elmina East, Shah Alam.

Siri Baharu Wang Kertas Malaysia

 
BANK Negara Malaysia telah melancarkan wang kertas Malaysia siri baharu yang akan berlegar di dalam lingkungan ekonomi kita pada sekitar suku kedua tahun 2012. Ini adalah wang kertas siri ke-4 sebenarnya.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
Apa yang paling membuat saya agak terharu kali ini adalah melihat kehadiran wang kertas RM20 turut ada di dalam siri baharu ini semula. Saya masih ingat ketika kecil dahulu (sekitar usia 10 tahun ke bawah), wang kertas RM20 memang ada tetapi tidak lama kemudian tiba-tiba hilang. Pada masa itu saya tidak faham kenapa ia hilang. Apa sebab wang kertas RM20 itu boleh menjadi tidak berguna dan tidak laku pula, walhal ianya adalah wang!
 
Bagi saya wang tetap wang, pada bila-bila masa pun ia wang dan tetap laku digunakan dimana jua. Sama sekali tidak terlintas di fikiran saya bahawa wang yang kita gunakan dalam urusan perdagangan seharian sebenarnya adalah nota janji kerajaan pemerintah (kerajaan yang memerintah dimana-mana negara sekalipun). Nilainya dijamin oleh kerajaan. Dan apabila kerajaan sudah tidak menjamin nilainya, ia menjadi kertas biasa kembali. Seperti yang terjadi kepada wang kertas lama RM20 berwarna coklat yang amat saya sukai itu..
 
Berbalik kepada cerita kita hari ini, wang kertas siri baharu ini lebih berwarna warni dan ceria dipandang. Warna latar utama untuk RM100 berwarna ungu, RM50 berwarna hijau-biru, RM20 kali ini berwarna oren (pula dah), RM10 masih lagi berwarna merah, RM5 pula hijau dan RM1 berlatar biru. RM2 tiada kali ini. Kesemua wang kertas ini diperbuat daripada bahan asas kertas kecuali RM5 dan RM1 daripada polimer.
Apa pula motif-motif yang mencorakkan wang-wang kertas ini?
 
RM100 – mengadaptasi keajaiban alam semulajadi negara kita yang telah dimasukkan sebagai tapak warisan dunia yakni Gunung Kinabalu dan formasi batu kapur di Taman Negara Mulu.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
RM50 – memaparkan kemajuan dalam bidang sawit dan bioteknologi yang menjadi ikon ekonomi negara. Eh.. Wang kertas yang ini macam pernah tengok dan pernah pegang saja kan? Sebab yang ini memang sudah lama berlegar di dalam ekonomi kita pada masa ini.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
RM20 – wang kertas kegemaran saya ini pula mengabadikan ilustrasi dua penyu yang hanya terdapat di perairan Malaysia sahaja iaitu Penyu Karah dan Penyu Belimbing.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
RM10 – menampilkan Raflesia iaitu bunga terbesar dan sungguh menjolok mata walaupun berada di tengah-tengah hutan hujan kita.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
RM5 – diserikan dengan Enggang Badak iaitu spesies enggang terbesar dan menjadi kebanggaan masyarakat Sarawak.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
RM1 – disulami keindahan Wau Bulan yang menjadi permainan tradisional masyarakat Kelantan dan Terengganu.
Siri Baharu Wang Kertas Malaysia
Antara lain kenapa siri baharu ini diperkenalkan untuk menggantikan wang kertas sedia ada adalah untuk meningkatkan ciri keselamatan yang lebih baik seperti Potret Tera Air Piksel dengan Angka, Benang Kanta Mikro dengan petak berkilat berwarna. Di samping ciri keselamatan sedia seperti Imej Tanda Bayang, Tingkap Pandang Telus, Benang Keselamatan dengan Warna Berubah-ubah, Tanda Pandang Telus, Cetakan Intaglio, Unsur Cahaya Pendarfluor Limunan dan Cetakan Huruf Mikro. Maklumat lebih lanjut anda boleh baca di laman khas ini.

Kucing Bertelinga Kecil – Ya Allah,Comelnya Kucing Ini

 
Cuba perhatikan gambar diatas,Kucing itu agak unik kan??Apa yang uniknya eh???
Saya terjumpa gambar ini di Facebook dan agak teruja melihat gambar kucing yang comel ini kerana mempunyai telinga yang kecil dan berbeza dengan kebanyakkan kucing yang lain.

Halal ke Pelaburan KWSP tu?

 
Macam mana nih? Ada ikut shariah ada yang tak.
 
 
Elok sangatlah tuh kalau keluar duit kwsp mengikut skim kwsp dan di laburkan ke dana-dana islamik di dalam public mutual.
Rekemen: http://encikarman.blogspot.com/  50%.. banyak tuuu.

Semak Keputusan PMR 2011 Secara SMS Pada 23 Dec/24 Dec 2011

Banyak khabar angin sudah kedengaran mengatakan keputusan PMR 2011 akan dikeluarkan pada 23 December 2011 atau 24 December 2011 nanti.Ramai yang sudah bertanya kepada kami mengenai tarikh sebenar keputusan akan dikeluarkan tetapi kami sendiri tidak mendapat berita terkini mengenai perkara ini.
Semakan keputusan PMR 2011 boleh disemak menggunakan SMS mengunakan format berikut:-
Type PMR <space> NOMBOR ANGKA GILIRAN and send to 15888
Sila pastikan anda menghantar SMS pada hari keputusan diumumkan iaitu sama ada pada 23 December 2011 atau pun 24 December 2011.Jika anda menghantar SMS pada selain daripada hari keputusan diumumkan,SMS anda mungkin tidak akan dibalas.
Insya-Allah,kita akan update semula sekiranya kita mendapat kesahihah tarikh keputusan PMR 2011 dikeluarkan nanti

Awards 2010 For Toyota Corolla Altis

Car of the year 2010
CIMB & Autoworld
Best Passenger Car ( Compact )
 
Asian Auto - Fuel Efficiency Awards 2010 ( 1st )
Premium Family Car
Toyota Altis 1.8
5.5L/100km

Proton Exora Bold and Prime

 

Hold on your decision if you plan to buy Proton Exora as Proton will have new facelift Exora with a name Exora Bold and Prime. Eventhough, some people say it just have cosmetic change but if you read the spec carefully you can see a lot of different. The best part about this Exora is the effort shown by Proton to reduce fuel consumption.
The exora Bold is powered by Campro Charge Fuel Efficiency (CFE) engine which delivers  138 hp at 5,000 rpm and 205 Nm of torque from 2,000 to 4,000 rpm from 1.6 litres. The engine paired to a CVT gearbox, top speed is 185 km/h and 0-100 km/h is done in 13.3 seconds. Claimed fuel consumption is 7.8 litres per 100 km.
For those who want to test drive Proton Exora Bold, there will be a "Proton 4 U Day" from 16-18 December (this weekend) at all Proton sales outlets nationwide, with door gifts for those who test drive the Exora Bold. The Exora Prime however, will not be available for test drive, and can only be viewed at selected Crystal Showrooms in Juru (Penang), Plentong (Johor) and Mutiara Damansara (PJ).
Proton has officially released a tentative OTR price list, where the 1.6 Standard MT retails for RM59,998, the Bold 1.6 Executive MT for RM70,998, the Bold 1.6 Executive AT for RM74,998 and the Bold 1.6 Premium CVT for RM79,998. The Exora Prime is priced at RM88,998.

Gambar Gerhana Bulan Dan Video Gerhana Bulan 10 December 2011

Pada 10 December 2011 yang lepas telah berlakunya Gerhana Bulan dan fasa gerhana ini akan bermula pada jam 7.31 petang. Namun apabila bulan mula menghampiri kawasan bayang-bayang bumi yang lebih gelap, dikenali sebagai umbra, barulah kesan gelapnya mudah kelihatan iaitu sekitar jam 8.30 malam.
 
Dibawah ini adalah masa-masa berlakunya fasa gerhana bulan berkenaan:-
  • Moon enters penumbra:      2011 Dec 10  19:31:37
  • Moon enters umbra:             2011 Dec 10  20:45:11
  • Start of totality:                       2011 Dec 10  22:05:29
  • Maximum eclipse:                2011 Dec 10  22:31:36
  • End of totality:                        2011 Dec 10  22:57:45
  • Moon leaves umbra:            2011 Dec 11  00:18:04
  • Moon leaves penumbra:     2011 Dec 11  01:31:30
Dibawah ini adalah video Gerhana Bulan pada 10 December 2011:-
Manakala,ini pula gambar-gambar Gerhana Bulan berkenaan:-
Malang bagi saya sendiri kerana tidak dapat menyaksikan kebesaran Allah ini kerana langit di tutupi oleh awam tebal dan keadaan yang kurang baik.Bagaimana dengan anda semua?dapat tak tengok gerhana bulan ini??ke buat tidak tahu sahaja??

KASI GEGAR!! AWAS MALAYSIAN, BORANG PALSU RM500 DI BONGKAR!!

 

Minggu lepas dalam facebook Medan Tempur ada menulis pasal wang bantuan Rm 500 dari Kerajaan Barisan Nasional,dalam kandungan itu juga MT ada menulis perihal puak puak pr ni menipu orang ramai dengan menjual borang tersebut walaupun di edarkan percuma..


Tindakkan menjual borang tersebut adalah satu taktik mahu mempolitikan wang bantuan RM500 tersebut dan cuba membuat keuntungan.Dan hari ini Datuk Noh Omar telah membongkar cubaan menjual borang palsu tersebut.

Geofrey Peluk Islam Bulan Lepas

 
 
Pelakon baru berketurunan Australia, Geofrey Perrin Williams atau nama Islamnya Jufri Rayyan Williams, 27, berasa lebih bertanggungjawab selepas memeluk Islam pada bulan lepas.
Dia pernah muncul dalam beberapa buah drama tempatan seperti Habil dan Qabil, Cikgu Kemisah Kirby, Jangan Bunuh Matahariku, Jodoh Oh Jodoh, Durja Ningsun, Ar Rayyandan Lilin Cinta.
Menurut pelakon yang selesa menggunakan nama Islamnya, Rayyan, tanggungjawabnya lebih besar memandangkan banyak perkara yang perlu diambil berat agar semua perkara yang dilakukan diterima oleh Allah.
"Saya sudah buka pintu yang tak pernah buka sebelum ini. Sebaik saya melangkah sekaki ke depan, saya rasa seperti sudah masuk ke dunia baru.
"Saya bersyukur kerana mendapat hidayah untuk memeluk Islam dan merasa tenang walaupun tanggungjawab saya menjadi lebih besar selepas ini.
"Saya bimbang jika ada yang akan gelakkan saya kerana saya masih kekok untuk membaca al-Quran melainkan hanya tahu mengucap dua kalimah syahadan dan membaca Al-Fatihah," katanya kepada mStar Online.
Bagaimanapun dia tidak malu untuk mendapat tunjuk ajar daripada abangnya, Nordin Abdullah yang telah lama memeluk Islam pada tahun 1992 dan bapa kepada kekasihnya, pramugari Air Asia X, Juiza.
"Saya masih belajar untuk solat melalui abang dan ayah kekasih saya. Selain itu, saya ada merujuk buku-buku agama seperti buku panduan solat untuk mualaf yang diberikan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).
"Setiap bulan, saya perlu melapor di Jawi untuk menilai sejauh mana progresif saya mendalami Islam," katanya.
Jelas Rayyan, banyak perkara yang membuatkan dirinya nekad memeluk Islam.
"Saya memeluk Islam kerana banyak sebab. Pertama, saya menjadikan abang saya, Nordin yang telah lama memeluk Islam sebagai contoh. Walaupun saya mempunyai kekasih berketurunan Melayu dan beragama Islam, tetapi saya memeluk Islam bukan kerana dia.
"Setiap kali berlakon, saya selalu melakonkan watak mualaf dan semua itu membuatkan saya perlu membuat kajian untuk menghayati watak itu dan menimbulkan rasa ingin tahu tentang Islam.
"Selain itu, saya mempunyai beberapa orang kawan iaitu Shahirah Alaiza yang menjadi kawan di pejabat lama dulu dan pelakon Adzriefaiz Azlan yang banyak berkongsi pengetahuan tentang Islam seperti kelebihan dan pantang larang orang Islam. Jadi, semua itu membuka mata saya," jelasnya panjang lebar.
Mengenai reaksi keluarga setelah dia memeluk Islam, Rayyan agak bertuah kerana mempunyai ahli keluarga terutama ibu dan bapa yang memahami dan memberi sokongan kepada keputusannya itu.
"Ibu saya bertanyakan kepada saya sama ada saya akan berkahwin dengan kekasih saya dalam masa terdekat ini. Tetapi saya tak nak komen apa-apa lagi walaupun kami serius berkawan sejak lebih setahun lalu.
"Bagaimanapun, abang saya, Nordin dan kedua ibu bapa saya sangat gembira apabila saya memaklumkan berita ini," ujarnya lagi.
Rayyan melafaz dua khalimah syahadah di sebuah masjid di Kampung Jijan berdekatan Sepang seminggu sebelum mendaftar dan sekali lagi melafaz dua kalimah syahadah di pejabat Jawi pada 30 November lalu.
Menyentuh tentang karier seni, Rayyan masih aktif berlakon seperti biasa dan baru selesai menjalani penggambaran drama Tok Ayah dan Jangan Bunuh Matahariku musim kedua serta muncul dalam filem Azura dan filem Hong Kong, Viral Factor.
Selain itu, dia akan menjalani penggambaran sekuel drama Cikgu Kemisah Kirby pada Isnin ini dan selepas itu mendapat tawaran untuk berlakon sebuah telefilem.-Mstar

Balloting For PR1MA Affordable Homes at Precinct 11, Putrajaya

The much awaited event for PR1MA held yesterday where for the first time our Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak conducted balloting exercise for 1Malaysia Housing Programme (PR1MA) at Kompleks Kejiranan, Precinct 11, Putrajaya.
PR1MA said, the 560 units of affordable homes were oversubscribed by 13 times with over 7,000 applications received, of which 84 per cent were from first-time home buyers.
Under the first phase of PR1MA, these homes are made available to those living or working in Putrajaya, other criteria for this project as follows :
  • Applicants should be Malaysian citizens aged 21 years and above.
  • Applicants must live or work in Putrajaya
  • Be registered voters in the Putrajaya constituency
  • Applicants should not own more than one other home in Malaysia
  • Gross household income of not more than RM6,000 a month
The first phase of PR1MA is being developed by Putrajaya Holdings Sdn Bhd.
The development comprises 420 units with a total build-up of 815 sq ft to be priced at RM120,000 and 140 units measuring 1,006 sq ft at RM150,000.

How To Check Application Status ?
If you have applied for Precinct 11 PR1MA, successful applicants would be notified via email and were required to provide all necessary documentation for verification to be carried out by a screening task force.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...