Pengganti Erra Fazira sudah ditemui

BERMULA dengan penarikan diri Adlin Aman Ramli daripada meneruskan komitmen sebagai pengarah, produksi teater Tun Dr. Siti Hasmah kini berdepan tekanan yang lebih besar. Selesai soal teraju utama teater itu yang beralih ke tangan pengarah yang tidak asing lagi, Erma Fatima, pendukung watak sebagai mantan wanita pertama Malaysia itu pula, Erra Fazira diberitakan menarik diri.
Kini, bukan pengunduran pelakon utamanya sahaja yang menimbulkan persoalan ramai. Tarikh pementasan teater berkenaan juga dikatakan terpaksa ditunda ke 14 September gara-gara beberapa masalah melibatkan skrip serta bahagian teknikal. Ikut perancangan asal, teater Tun Dr. Siti Hasmah sepatutnya mula dipentaskan pada 30 Ogos lalu.
, dia tidak akan menyerah kalah.
"Saya ambil masalah yang berlaku sebagai ujian dan cabaran awal. Saya percaya ada hikmah di sebalik masalah ini dan pihak kami sedang menemui jalan penyelesaian. Teater ini tentang Dr. Siti Hasmah dan ia bukan kerja cincai. Semua orang mahukan yang terbaik dan saya mahu melihat senyuman Tun (Dr. Siti Hasmah) apabila beliau menyaksikan teater itu kelak.
"Selepas Adlin, sekarang giliran Erra berundur. Untuk watak Erra, pihak kami sudahpun mendapat pengesahan siapa yang bakal membawakan watak Dr. Siti Hasmah. Penjelasan lanjut berhubung nama pelakon dan kontroversi teater ini akan diumumkan dalam satu sidang media di Istana Budaya pada Jumaat ini," jelas Umie menyimpan kejutan.
Umie bagaimanapun tidak menafikan, pelakon gantian untuk watak Dr. Siti Hasmah yang dipilihnya itu sebagai pelakon wanita berkarisma yang tidak boleh dipertikaikan soal kredibiliti lakonannya. Berhubung tarikh baharu untuk pementasan yang yang dikhabarkan tidak akan terlaksana pada 14 September nanti, perkara itu juga masih dalam perbincangan.
 
"Saya tidak boleh umumkan nama dan tarikh buat masa ini, tunggu 7 September nanti," beritahu Umie ketika dihubungi Sensasi Bintang, Jumaat lalu.
Menjadi bidan terjun untuk memberi terjemahan ke atas biografi dan hidup seorang bekas wanita pertama, isteri dan ibu yang disegani dan disayangi negara, amanah yang terpikul di bahu Erma Fatima bukan satu kerja yang boleh dipandang ringan.
"Memikirkan itu projek adik saya (Umie), sebab itu saya ambil tanggungjawab mengarahkan teater berkenaan. Tapi bila di tangan saya, persepsi saya dan Adlin berbeza. Saya kena tulis semula dan kerja penulisan untuk sebuah karya tentang Dr. Siti Hasmah bukan satu kerja yang mudah. Ia bukan fiksyen kerana beliau tokoh besar negara, idola semua orang termasuklah saya dan beliau masih hidup," luah Erma saat ditanya tentang komitmen penting yang menuntut kebijaksanaannya.
 
Ditanya pendekatannya terhadap teater yang sejak dari awal berdepan masalah itu, Erma tidak memfokuskan pemerhatiannya ke arah sisi politik.
"Bila diberitahu saya kena ambil tugas pengarah teater dengan tajuk Tun Dr. Siti Hasmah itu, hidup saya kucar-kacir. saya tidak boleh terus buka buku dan menulis tapi kena baca sejarah. Saya mahu paparkan Dr. Siti Hasmah dari sisi kewanitaannya. Dia menjadi isteri perdana menteri bermakna bermadu dengan rakyat. Sakit dari sudut hati keperempuanan itu yang mahu saya gali dan itu bukan kerja yang mudah," kata Erma mengenai progres kerja penulisan naskhah tentang figura kesayangan negara itu.
Tolak nama Erra Fazira yang menarik diri atas sebab komitmen serta pertindihan jadual, teater Tun Dr. Siti Hasmah kini dibarisi Lisa Surihani sebagai Siti Hasmah semasa muda, Nazim Othman (Tun Dr. Mahathir Mohamad semasa muda) dan Esma Danial (Dr. Mahathir semasa dewasa).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...