Gangnam catat rekod

LOS ANGELES 22 Sept. - Lagu sensasi Korea Selatan, Gangnam Style diiktiraf oleh buku rekod dunia Guinness sebagai video muzik paling banyak memperoleh 'like' dalam laman YouTube.
Lagu nyanyian PSY itu mencatat 'like' sebanyak 2,234,641 kali, sekali gus mengenepikan video muzik Party Rock Anthem dendangan kumpulan LMFAO yang memperoleh 1,575,979 'like' sebelum ini.
 
Jumlah itu dicatatkan selepas dua bulan Gangnam Style disiarkan di YouTube.
Bagaimanapun, lagu tersebut gagal menyaingi rekod video muzik paling banyak ditonton yang sehingga kini menjadi milik penyanyi Justin Bieber menerusi lagu Baby.
Video muzik tersebut ditonton sebanyak 780,683,863 kali selepas ia dilancarkan pada Januari 2010.
Gangnam Style pula hanya ditonton sebanyak 230,549,340 kali.
 
Lagu berentak rancak itu mula ditayangkan di YouTube pada 15 Julai lalu, dan popularitinya menjangkau hingga ke Amerika Syarikat.
Ia terbukti apabila PSY turut diundang membuat penampilan khas dalam rancangan temu bual pagi saluran NBC, The Today Show dan The Ellen DeGeneres Show.
 

LMFAO umum perpecahan

LOS ANGELES 22 Sept. - Kumpulan pop LMFAO yang dianggotai dua saudara iaitu Redfoo dan SkyBlu semalam, mengumumkan perpecahan selepas enam tahun bergiat dalam bidang muzik.
Menerusi laman web berita News. Com.Au, Redfoo atau nama sebenarnya, Stefan Gordy, 37, menyatakan bahawa dia dan SkyBlu atau Skyler Gordy, 26, sudah bersetuju untuk berpecah.
 
"LMFAO mula ditubuhkan pada 2006 dan kini kami membuat keputusan untuk membawa haluan masing-masing.
"Kami mempunyai cita rasa dan pandangan yang berbeza mengenai muzik, maka keputusan untuk berpecah adalah yang terbaik," katanya.
Redfoo turut menyatakan bahawa dia tidak pasti sama ada LMFAO akan bersatu semula atau sebaliknya.
Kumpulan tersebut mencipta fenomena muzik di seluruh dunia menerusi lagu hits Party Rock Anthem dan I'm Sexy and I Know It.
Video muzik Party Rock Anthem sebelum ini mencatat sebanyak 1.5 juta 'like' dalam laman web perkongsian video YouTube. - AGENSI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...